Logo: BIP Logo: Facebook
Logo: Urząd Gminy Reszel
 Dzisiaj jest: Poniedziałek, 28 Kwiecień 2025 Imieniny: Pawła i Walerii

Pozostałe aktualności

Rusza nabór wniosków do Programu "Czyste Powietrze"!

Zadbaj o zdrowie, dom i środowisko – skorzystaj z dofinansowania!

Z przyjemnością informujemy o uruchomieniu naboru w ramach rządowego Programu "Czyste Powietrze", którego celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery poprzez wymianę starych źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych.
Program skierowany jest do właścicieli i współwłaścicieli domów jednorodzinnych oraz lokali mieszkalnych z odrębną księgą wieczystą. Dzięki dofinansowaniu można znacząco obniżyć koszty ogrzewania, poprawić komfort cieplny budynku i przyczynić się do ochrony środowiska.
1. Gminy punkt konsultacyjno-informacyjny programu „Czyste Powietrze” - gminni konsultanci udzielają informacji w zakresie funkcjonowania programu oraz pomagają mieszkańcom gminy w procesie składania wniosku o dofinansowanie, przygotowania dokumentów do rozliczenia dofinansowania, a w późniejszym etapie rozliczenie dotacji. Punkt zlokalizowany jest w Urzędzie Gminy w Reszlu, Referat Rozwoju Gospodarczego i Ochrony Środowiska pokój nr 2 i nr 4 (ul. Reymonta 1-4, Reszel) i jest czynny we wtorek i czwartek w godzinach, tj.: 
  • wtorek w godzinach 8:00 – 14:30.
  • czwartek w godzinach 8:00 – 14:30;
  • lub po uprzednim ustaleniu z konsultantem terminu i godziny wizyty poza terminem czynnego punktu, telefon kontaktowy: 89 7553911 oraz 89 7553928.
2. ”Czyste Powietrze” to rządowy program, którego celem jest zmniejszenie lub uniknięcie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń wprowadzanych do atmosfery przez domy jednorodzinne poprzez wymianę ich źródeł ciepła oraz termomodernizację.
Dla kogo?
Dla osób fizycznych, będących właścicielami lub współwłaścicielami:
  • budynku mieszkalnego jednorodzinnego;
  • lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą (maksymalnie dwa wyodrębnione lokale w budynku).
Minimalny okres własności musi wynosić 3 lata przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Wymóg ten nie dotyczy sytuacji spadkowych. Na co?
  • wymiana „kopciucha”, czyli nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe na nowy efektywny i ekologiczny kocioł;
  • modernizacja instalacji grzewczej (w tym montaż kolektorów słonecznych);
  • ocieplenie budynku;
  • wymiana okien i drzwi;
  • zakup rekuperacji, czyli wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła;
  • montaż instalacji fotowoltaicznej;
  • audyt energetyczny (pomoże uzyskać inwestorowi kompletną informację o potrzebach budynku oraz wykaże optymalny zakres prac, których realizacja przyczyni się do obniżenia rachunków za ogrzewanie budynku).
Progi dochodowe i maksymalne kwoty dotacji:
1) Część I dla poziomu podstawowego:
  • maksymalna kwota dofinasowania: do 40%;
  • dochód roczny właściciela/beneficjenta do 135 tys. zł.
2) Część II dla poziomu podwyższonego: 
  • maksymalna kwota dofinansowania: do 70 %;
  • progi dochodowe:
    • 2 250 zł/osobę w gospodarstwie wieloosobowym;
    • 3 150 zł w gospodarstwie jednoosobowym;
    • roczny przychód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej – maksymalnie czterdziestokrotność kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.
3) Część III dla poziomu najwyższego: 
  • maksymalna kwota dofinansowania: do 100%;
  • progi dochodowe:
    • 1 300 zł/osobę w gospodarstwie wieloosobowym
    • 1 800 zł w gospodarstwie jednoosobowym
    • lub otrzymywanie zasiłków (stały, okresowy, rodzinny, specjalny opiekuńczy)
    • roczny przychód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej – maksymalnie dwunastokrotność kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.
    • Zapotrzebowanie na energię użytkową do ogrzewania w budynku powyżej 140 kWh/m2/rok.
Wnioskodawca, który zamierza złożyć wniosek o przyznanie podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania powinien uzyskać do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie (zgodnie z miejscem zamieszkania) zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jego gospodarstwa domowego. Zaświadczenia o dochodach w Gminie Reszel są wydawane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Reszlu, ul. Kolejowa 25A.  Zaświadczenie ważne jest przez 3 miesiące od daty jego wystawienia. Ponadto Wnioskodawca musi wykonać audyt energetyczny przed rozpoczęciem inwestycji oraz dokument podsumowujący audyt energetyczny, który jest obowiązkowym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie, określającym rodzaj i zakres przedsięwzięcia, który będzie wymagany do zrealizowania w celu uzyskania dotacji. „DOTACJA – Instruktaż w pigułce”:
1) Zapoznaj się z zasadami funkcjonowania programu – masz możliwość skorzystania z rozmowy z konsultantem.
2) Określ zakres prac jakie niezbędne są do wykonania w Twoim budynku – w tej czynności pomoże wykonanie audytu energetycznego.
3) Przygotuj niezbędne dokumenty – podczas rozmowy z konsultantem otrzymasz druk z lista niezbędnych dokumentów.
4) Wypełnij i złóż wniosek o dofinansowanie – nie obawiaj się w danej czynności pomoże gminny konsultant.
5) Zapoznaj się i podpisz umowę o dofinansowanie – masz wątpliwości, przyjdź do Nas.
6) Podpisz umowę z Wykonawcą zadania.
7) Zrealizuj inwestycję, złóż wnioski o płatność i ciesz się obniżonymi rachunkami, kosztami ogrzewania budynku.
Prefinansowanie to po prostu zaliczka – część dotacji, którą wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej wypłaca na rachunek bankowy wykonawcy w ramach zawartej umowy. Dotacja z prefinansowaniem obejmuje wypłatę:
  • zaliczki przed rozpoczęciem prac – maksymalnie do wysokości 50% przyznanej dotacji przypadającej na dany zakres przedsięwzięcia
  • pozostałej części dotacji przypadającej na dany zakres przedsięwzięcia zawarty w umowie po wykonaniu całości inwestycji i złożeniu wniosku o płatność.
Przydatne linki: 
3. Realizacja programu „Czyste Powietrze” w Gminie Reszel*:
  • Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie: 108
  • Liczba zrealizowanych przedsięwzięć: 87
  • Sumaryczna kwota wypłaconych dotacji: 1 373 605, 72 zł
*stan na dzień 29.06.2024 r.

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją

Baner: Reszelski Budżet ObywatelskiBaner: rozklad-jazdy-autobusowBaner: NieruchomosciBaner: Plan ogólnyBaner: harmonogram-odpadyBaner: aptekiBaner: SesjeBaner: grafik-radniBaner: euslugi-buttonBaner: Mapa Gminy ReszelBaner: Unia EuropejskaBaner: Projekty realizowane ze Środków Państwowego Funduszu CelowegoBaner: Projekty realizowane ze Środków Rządowego Funduszu Inwestycji LokalnychBaner: tablica-polski-ladBaner: tablica RPOZBaner: tablica RFRDBaner: AktywnyMaluchBaner: Czyste powietrzeBaner: cyberbezpieczny-samorzadBaner: Cyfrowa-gminaBaner: polski ebazarekBaner: AnkietaBaner: Polska MultimedialnaBaner: CittaslowBaner: Regionalny Ośrodek Wspierania Organizacji PozarządowychBaner: Krajowa mapa ZagrożeńBaner: StrazGranicznaBaner: WKU
Masz uwagi do naszej strony?
  • CAPTCHA
    CAPTCHA służy odróżnieniu narzędzi zautomatyzowanych udających ludzi od rzeczywistych ludzi i ma za zadanie uniemożliwić botom rozsyłanie spamu przez tak zabezpieczone formularze. Przepisz kod z obrazka. Wielkość liter ma znaczenie. Jeśli nie możesz odczytać kodu kliknij w obrazek. Niewykorzystany kod jest ważny przez 15 minut.
    Jeśli obrazek jest nieczytelny, to go kliknij, aby zmienić grafikę. Niewykorzystany kod jest ważny przez 15 minut.

Dane kontaktowe

Urząd Gminy w Reszlu
woj. warmińsko - mazurskie
ul. Rynek 24
11-440 Reszel

tel. (89) 755 39 00 - centrala
fax. (89) 755 07 58
 
Urząd Gminy
NIP: 742-00-12-634
REGON: 000530318
 
Gmina Reszel
NIP: 742-22-43-326
REGON: 510743611